به گزارش مشرق، آزمونهای استخدامی در آموزش و پرورش همواره با استقبال گستردهای مواجه است و در آزمون سال گذشته این وزارتخانه نیز برای بهکارگیری حدود 3500 نفر، 178 هزار نفر به رقابت پرداختند.
* استخدام در آموزش و پروش، این بار متفاوت
پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی سال 1394 آموزش و پرورش اصلا فکرش را نمیکردند که آزمون آنها و نحوه ورودشان به این وزارتخانه متفاوت از آزمونهای استخدامی پیش از این وزارت آموزش و پرورش باشد.
در بخشی از جزئیات فراخوان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که مرداد ماه سال 94 از طریق سایت سازمان سنجش اعلام شد، آمده است: «کلیه پذیرفتهشدگان ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارتهای تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان بدون دریافت حقوق و مزایا میباشند و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور میباشد. ضمناً تأمین بخشی از هزینه دوره مذکور با اعلام قبلی دانشگاه فرهنگیان به عهده پذیرفتهشدگان خواهد بود».
هر چند که در فراخوان آزمون استخدامی به گذراندن دوره یکساله بدون حقوق و مزایا و پرداخت بخشی از هزینهها اشاره شده است، اما به دلیل آنکه برگزاری دوره یکساله آموزشی در عُرف آزمون استخدامی آموزش و پرورش نبود، برای پذیرفتهشدگان، روزهای سختی را رقم زد؛ در هر حال به نظر میآید، پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی سال 94 آموزش و پرورش، آغازگر دوره جدیدی در جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش هستند.
این روزها پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش به روزهای پایانی کلاسهای درس نزدیک میشوند و قرار است خوان «آزمون جامع» را از سر راه بردارند؛ آزمونی که سرنوشت آنها را برای ورود به مدارس تعیین میکند.
*دانشجو معلمان و پذیرفته شدگان آزمون استخدامی نگران آزمون جامع نباشند
حمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون نگرانی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفته شدگان آزمون استخدامی از آزمون جامع، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان به موجب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها مرجع تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش است و این دانشگاه به 2 صورت آموزش به دانشجو معلمان طی دوره چهار ساله و نیز دانش آموختگان سایر دانشگاهها طی دوره یک ساله، نیرو تربیت میکند.
سلیمی جهرمی ادامه داد: مقرر شده است که هر 2 گروه، بعد از طی دوره آموزشی، یک آزمون ارزیابی پایانی داشته باشند تا بعد از کسب حد نصاب لازم، گواهی صلاحیت حرفه ای که مجوز ورود به کلاس درس است به آنها داده شود.
وی با بیان اینکه ارزیابی نهایی به شکلهای مختلف انجام میشود، گفت: این ارزیابی به صورت کتبی، عملکردی و فعالیتهایی که دانشجو در طول دوره تحصیل و آموزش داشته است بوده و خیلی مشکل برای این موضوع نیست و دانشجویان می توانند از سد آن بگذرند.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «اگر دانشجویی حد نصاب لازم در این آزمون را کسب نکند، تکلیفش چیست؟»، تصریح کرد: این آزمون، جنبه کیفیت بخشی به کار است که هم برای دانشجویان و هم برای دانشآموزان مفید است و جنبههای مثبت آن بسیار است.
وی با بیان اینکه رویکرد ـموزش و پرورش این است که دانشجویان بتوانند آموزشهای معلمی را که گذراندهاند، کاربردی کنند، افزود: به دانشجویان و پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، توصیه میکنم که نگران آزمون جامع نباشند و اگر حد نصاب لازم را کسب نکنند به آنها فرصت داده میشود و با پروژه و یا اقدامات دیگری، کمکشان میکنیم تا مشکلی پیش نیاید.
*3 حیطه دانشی، عملکردی و بررسی سوابق، موضوعات آزمون جامع پذیرفته شدگان آزمون استخدامی
برگزاری آزمون سنجش حرفهای معلمان، موضوعی جدید در نظام تعلیم و تربیت است و طراحی و اجرای آن نیز توسط دانشگاه فرهنگیان صورت میگیرد.
در این راستا، پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 94 باید در سه حیطه دانشی، عملکردی و بررسی سوابق از سد این ارزشیابی بگذرند تا بتوانند در مدارس در کسوت معلم شروع به تحصیل کنند.
بنا بر اعلام مسئولان دانشگاه فرهنگیان، ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای با هدف سنجش دستیابی دانشآموختگان دانشگاه به شایستگیهای لازم جهت ایفای نقش معلمی طراحی شده است.
مهمترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای دانشآموختگان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عبارت است از: «صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیتهای حرفهای معلمان در بدو ورود»، «پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجیهای آن»، «فراهم نمودن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی و غیررسمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریتگرا».
اغتنای این ارزشیابی بر برنامه درسی است؛ برنامه درسی این دوره شامل 36 واحد درسی است که به صورت سالیانه یا نیمسال اجرا میشود و واحدهای درسی آن از نوع نظری، عمل و کارورزی هستند.
در برنامه درسی این دوره 3 نوع ارزشیابی در نظر گرفته شده است، ارزشیابی تکوینی، تراکمی و ارزشیابی جامع. پس از اتمام دوره، گواهی شایستگی حرفهای معلمی برای افراد موفق صادر میشود که اعتبار آن برای شروع به کار برای مدت 5 سال است.
مؤلفهها در این آزمون بر 2 پایه کتبی و عملکردی است. در مؤلفه کتبی از مجموع دروس عمومی رشتههای چهارده گانه، درس اخلاق حرفهای معلم و نیز برای تمام رشتهها 2 درس تخصصی به صورت کتبی سنجش خواهد شد.
در بخش عملکردی به حوزه فعالیتها و تأثیرگذاریهای اجتماعی اشاره دارد که دو بخش حرفهای که چگونگی اقدام مؤثر دانشجو در برابر موقعیتهای تدریس واقعی و نیز میزان مشارکت جویی و اثرگذاری فرهنگی، دینی، اجتماعی و درک و تفسیر فرد، ارزیابی میشود و کسب نصاب لازم 65 درصد در مجموع برای دانشجویان لازم است.
*مواد آزمون بخش کتبی
رشته | نام درس عمومی | نام درس تخصصی 1 | نام درس تخصصی 2 |
ابتدایی | اخلاق حرفهای | اصول و روشهای تدریس | طراحی و تولید واحد یادگیری |
استثنایی | اخلاق حرفهای | روانشناسی رشد | طراحی و تولید واحد یادگیری |
تربیت بدنی | اخلاق حرفهای | اصول و روشهای تدریس در تربیت بدنی | برنامه ریزی و روشهای اجرای فعالیت های مکمل در تربیت بدنی |
دبیری متوسطه | اخلاق حرفهای | اصول و روشهای تدریس | طراحی و تولید واحد یادگیری |
پرورشی | اخلاق حرفهای | اصول و فنون راهنمایی و مشاوره | برنامه ریزی فعالیتهای فرهنگی |
مراقب سلامت | اخلاق حرفهای | سلامت، بهداشت و صیانت محیط زیست | غربالگری و مراقبت از سلامت دانشآموزان |
*زمانبندی اجرای آزمون اصلح
فعالیت | محدوده زمانی | شروع و پایان |
آزمون عملکردی حرفه ای | 8 هفته | خرداد و تیر |
اجرای آزمون کتبی | دو روز | اواخر مرداد و اوایل شهریور |
ارزیابی فرهنگی | دو هفته | مرداد |
اعلام نتیجه | یک هفته | شهریور |
*عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان: امتیاز آزمون در حقوق و رتبه استخدامی دانشجویان لحاظ شود
علیرضا عینالهی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، آزمون جامع سنجش صلاحیت و شایستگیهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان را طرحی نو و مفید برای سنجش میزان آمادگی فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس دانست و اظهار داشت: اکثر کشورهای جهان، ارزش بسیاری برای تربیت معلم قائل میشوند و با حساسیت خاص در طول سال، دانشجو معلمان را ارزیابی کرده و در پایان تحصیلاتشان نیز آزمون جامع از آنها میگیرند.
وی تصریح کرد: باید این آزمون به طور جدی برگزار شود تا دانشجویی که تلاش کرده و رتبه بالا گرفته و دانشجویی که با نمرات پایین قبول شده و آمادگی لازم برای تدریس در کلاس درس را ندارد، مشخص شود و همچنین باید در احکام استخدامی، رتبه و حقوق دانشجویان، نسبت به امتیازی که کسب کردهاند، متفاوت باشد.
* آزمون جامع به سرنوشت ارزیابی سالانه معلمان در مدارس دچار نشود
عین الهی با بیان اینکه معلم باید تمام شرایط برای معلمی را داشته باشد، اظهار داشت: باید تلاش شود که این آزمون به سرنوشت ارزیابی سالانه معلمان در مدارس که صرفاً صوری است و به اختیار و علاقه شخصی مدیران و معاونان مدارس لحاظ میشود، دچار نشود.